ضد اشتباه

بررسی شبهات و معضلات اجتماعی (کپی با ذکر منبع)

۱۹ مطلب در تیر ۱۳۹۴ ثبت شده است

توبه(بخش اول)

نکته: در چند پست سعی میکنیم به طور خلاصه به بررسی  توبه و راه خلاصی از گناه به صورت مرحله به مرحله بپردازیم، ان شاء الله خداوند توفیق عمل به آن را به همه ما عنایت فرماید.


نگاهی به روایات:

قال رسول الله صلی الله علیه و آله: هیچ صبحی طلوع نمیکند و هیچ شامی شفق غروب نمی نماید مگر اینکه دو فرشته به چهار ندا جواب یکدیگر را میدهند. یکی از ایشان میگوید که: کاش این خلق آفریده نمیشدند؛ و دیگری میگوید که: ای کاش که چون آفریده شدند میدانستند که از برای چه آفریده شدند. باز اولی میگوید: ای کاش، حال که ندانستند از برای چه آفریده شدند هر قدری که میدانستند به آن عمل میکردند. باز دومی می‌گوید که: ای کاش، چون به آنچه دانستند و عمل نکردند توبه میکردند از آنچه کرده اند.

امام صادق علیه السلام: هیچ رگی در بدن نمی جهد و هیچ مصیبتی و دردسر و مرضی نیست مگر بواسطه گناهی که صادر شده است.

و باز فرمودند: به درستی که بنده گناه میکند پس به سبب آن از نماز شب محروم میگردد و به درستی که عمل بد، زودتر بر صاحب خود اثر میکند از کارد در گوشت


توبه چیست؟ و رکن های آن کدام است؟ چطور می توان توبه کامل کرد و آن را نشکست؟

(ادامه دارد)


 "ضد اشتباه:Anti Error "



۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
حسین .م

جک ها(بخش اول: علما)

- دیشب زنگ زدم دفتر.....  منشیش بر داشت گفت بفرمایید

گفتم ببخشید ما وقتی روزه میگیرم حس خیلی خوبی بهم دس میده خیلی حال میکنم

هیچی دگه یهو دیدیم خود.....  داره از اون ته داد میزنه میگه بهش بگو روزه نگیره که حرام است

خلاصه امسال روزه به ما حرام شد😊😊😊

-....  فتوا داده چون مسابقه والیبال با زمان پخش سخنرانی من همزمان شده والیبال حرام است.

- میگن...  خواستگار اول حوا بوده چون سنش بالا بوده بهش ندادن

-  عزرائیل اعلام کرد پس ازقبض روح....  رسما از دنیای قهرمانی خداحافظی می کند!

- و...

شاید خیلی از ما به این جک ها بخندیم، برای هم بفرستیم یا بین دوستان تعریف کنیم و از شنیدن آن احساس شادی و سرور کنیم، ولی بهتر است کمی به پشت پرده نگاهی بندازیم:

مستر همفر جاسوس انگلیسی در کشورهای اسلامی با نام بردن از کتابی هزار صفحه ای،برخی از موارد نقاط قوت مسلمین را چنین بیان می کند: 

...مسلمانان نسبت به علمایشان سخت ارتباط دارند

شیعیان پرداخت یک پنجم منافع خود را به علمایشان واجب میدانند.

به نظرشان اگر انسان بتواند کسی را بسوی اسلام هدایت نماید برای او بهتر است از آنکه مالک تمام روی زمین شود...

و برای از بین بردن این نقاط قوت چنین پیشنهاد می دهد: 

... و نیز لازم است به وسیله متهم ساختن علما و داخل نمودن جاسوسانی در لباس آنان کاری کنیم که رابطه ی مسلمین با علمایشان قطع شود و باید جاسوسان ما در لباس علماء جنایات بسیاری مرتکب شوند، تا مردم هر عالمی را که می بینند شک داشته باشند که آیا این هم عالم است یا جاسوس است؟ و بسیار تاکید میشود که از اینگونه جاسوسان ملبس را باید میان علماء ازهر، آستانه، نجف، کربلا وارد کرد.

و نیز یکی از راههای تضعیف روابط مسلمین با علماء آن است که مدارسی افتتاح کنیم که معلمین آنان اطفال را ضد علما و خلیفه مسلمین تربیت کنند، از بدیهای آنان بگویند و بگویند که اینان تن پرور هستند و همیشه در فکر لذات خود هستند، اموال ملت را صرف فساد و خوشگذرانی می کنند و اینان که جانشینان پیامبر هستند به پیامبر شباهت ندارند...

آن مدارس تبدیل به سایت و شبکه های اجتماعی و ماهواره ای شده، ولی همان سیاست در حال اجراست و هر روز به یک شیوه و وسیله این نقشه های شوم اجرا میشود.

امام صادق علیه السّلام فرمودند: 

عُلَماءُ شیعَتِنا مُرابِطونَ فی الثَّغرِ الّذی یَلی إبلیسَ وعَفاریتَهُ ، یَمنَعونَهُم عَنِ الخُروجِ عَلى ضُعَفاءِ شیعَتِنا ، وعَن أن یَتَسَلَّطَ علَیهِم إبلیسُ وشیعَتُهُ؛ 

علماى شیعه ما ، نگهبانان مرزى هستند که در آن سویش ابلیس و دیوهاى او قرار دارند و جلو یورش آنها به شیعیانِ ناتوان ما و تسلّط یافتن ابلیس و پیروان او بر آنان را ، مى گیرند.


یک نگاه به پشت سر خود بیندازیم

پیرو مکتب امام صادقیم یا اسیر شده ابلیس؟




 "ضد اشتباه:Anti Error "



۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
حسین .م

ناسیونالیسم به سبک جاهلیت

در شبکه های اجتماعی انواع و اقسام پیام ها به مضمون همین پیامی که در زیر آوردم پخش میشه که بنده اجمالا جواب هایی دادم، متن پیام و جوابش:


لطفا بخونید اگه میخوای ب اصالت خودت توهین نکنی جلوی یک (تازی)یا همون عرب.لطفا ب اشتراک بذارید اگه ایرانی هستی. ایا میدونی معنی کلمه غذا چیه و از کجا اومده?غذا ب عربی یعنی شاش شتر,زمانی ک اعراب ب ایران حمله کردند و ایرانو تسخیر کردند ب ایرانی ها خوراک میدادند,میگفتند غذا بخورید,یعنی شاش شتر بخورید و اجدادمون چون معنی شو نمیدونستن فک میکردند همون خوراک.و الان ما سر سفرمون روزی چند بار میگیم شاش شتر میخوریم? چرا اعراب ب ایرانیها عجم میگویند?عجم ب عربی یعنی کرولال,گنگ,زمانی ک اعراب ایرانو تسخیر کردن هر ایرانی ک پارسی صحبت میکرد یا می نوشت اعراب گردنشو میزدند یا زبونشو میبریدند,و ایرانیها از ترس جونشون مجبور بودن بخاطر اینکه حرفی رو بهم بزنند حالت گنگی باهم صحبت کنند و اعراب مسخره میکردند,میگفتند ایرانیها عجم هستن,کرولالن گنگن?و حالا کارگردانها ایرانی درباره ی تازیان(اعراب)فیلم درست میکنند و با افتخخخخار میگن ایرانیها عجمن?مث فیلم مختار میدونید چرا ب وق وق کردن سگ میگیم (پارس)کردن?پارس ک اسم قدیم کشورم بوده? قبل از اینکه تازیان ب ایران حمله کنند اسم مردمان ایرانی مردمان پارس بوده,اسم کشور ایران کشور پارس بوده,اعراب وقتی ک سگ وق وق میکرده,مسخره میکردند و میگفتند سگ داره پارسی صحبت میکنه?و حالا اون معلم من اینقد بیسواد و فقر مطالعه داره ک ب من از همون کودکی یاد میده ک به اجداد خودم توهین کنم و سگی ک وق وق میکنه رو میگه پارس میکنه, پارسی داره صحبت میکنه ? اعراب بعد از اینکه کشورم, پارس رو گرفتند,ب مدت ششصد سال بر پارس حکومت کردن و بزور شمشیر,دینشونو, صحبت کردنشونو,نوشتنشونو ب ما تحمیل کردند,و اگر پادشاهانی مثل یعقوب لیث و پیامبری مثل فردوسی نبود,بی شک ما عربی حرف میزدیم و می نوشتیم......


 


اما جوابش: 

برادر گرامی شما خودتون رو اریایی پاک نژاد میدونید و بر پایه اون استدلال میکنید لازم دونستم جواب این استدلالات ضعیف و البته بدون سند رو بدم اگه جوابی داشته باشید خوشحال میشم بشنوم.


رنان میگوید: حقیقت اینست که هیچ نژاد خالصی وجود ندارد


شومان میگوید: حتی اگر زمانی نژادهای خالصی هم وجود داشته اند خیلی وقت است که در نتیجه مهاجرت ها، جنگها و پیروزی ها، ازدواج ها در گسترده‌ترین مقیاس طی هزاران سال دیگر از خلوص درآمده اند. همه ملتهای نوی امروزین از مردمان متعلق به گروههای نژادی و قبیله ای گوناگون تشکیل شده‌اند سند: بنیادهای علم سیاست-عالم-ص155


پس اولا به قول خودتون آریایی بودنتون رو ثابت کنید و بعد داد وا آریایی سر بدید


گفتید که غذا یعنی شاش شتر! فقط به چند مورد اشاره میکنم خودتون میتونید به کتب لغات مراجعه کنید، المفردات القرآن: الطعم: تناول الغذاء، اینکه در روایت داریم تغذیة المساکین توجب الاجر و المثوبه فی الاخره یعنی دادن شاش شتر به مسکین موجب اجر میشه؟ برادر من لغاتی داریم که بهش اشتراک لفظی میگویند یعنی یک لغت با معانی مختلف مثل شیر در فارسی که شیر خوراکی هیچ ربطی به شیر جنگل نداره

اما این لغت، غذاء یعنی همون غذا و غذی یعنی شاش شتر


گفتید عجم کر و لال و گنگ! لسان العرب: العجم خلاف العرب... فی الروم او فارس او فی الدیلم... نکنه زبون رومی ها رو هم عربها بریدن و اونا هم گنگ شدند؟ منطقه دیلم تا چندین سال در مقابل مسلمانان مقاومت کرد و در واقع تصرف نشد نکنه خودشون زبونشونو بریدند که بهشون میگفتند عجم؟!


در عربی به پارس کردن سگ عواء میگویند نه پارس! اصلا در عربی حرف پ وجود نداره چطور عربها میگفتند سگ پارس میکنه؟! طبق حرف شما باید میگفتند سگ فارس میکنه!!!!


دینشون رو به ما تحمیل کردند؟ ایرانی ها خودشون آزادانه اسلام اختیار کردند چون از ظلم و ستم موبدان زرتشتی به تنگ اومده بودند در طول تاریخ هیچ گاه ایرانیان هیچ تحمیل عقیدتی رو نپذیرفتند اگر به تحمیل کردن بود باید الان ایرانیان سنی میبودند نه شیعه چون تا پانصد سال پیش همه پادشاهان و حکام مستبد در ایران سنی بودند و همچنین زرتشتی های ایرانی هم الان نباید وجود میداشتند و در ضمن الان ما باید طبق حرف شما دین مغولی داشتیم!


فردوسی رو نام می برید؟ فردوسی در تمدن اسلامی- ایرانی فردوسی شد حداقل یه نگاهی به شاهنامه مینداختی که با وجود خطر کشته شدن در فضیلت حضرت علی و پیامبر اکرم -صلی الله علیه و آله- چه شعرهایی گفته...


فکر میکنم همین مقدار کافی باشه، العاقل یکفیه الاشاره...


۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
حسین .م

از پارس مستانه تا قلاده جاهلانه(2)

در پست اول دلیل موافقین با بکار بردن کلماتی مثل کلب و سگ را بررسی کردیم، اکنون دلایل مخالفین را ذکر میکنیم:

۲ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
حسین .م

تشرف سید بحرالعلوم

 جناب مولا سلماسی: من در مجلس درس بحرالعلوم حاضر بودم که شخصی از او از محل رؤیت و زیارت امام عصر علیه السلام در زمان غیبت کبری سوال کرد. [سید] از جواب دادن به آن شخص ساکت شد و سر را به زیر انداخت و به خود خطاب کرد و آهسته بطوری که من حرفش را میشنیدم فرمود: چه بگویم در جواب او و حال آنکه آن حضرت مرا در بغل کشیده و به سینه ی خود چسبانیده، در حالی که در روایت آمده مدعی رؤیت را در غیبت تکذیب کنید و آن سخن را تکرار میکرد آنگاه در جواب سائل فرمود که از اهل بیت عصمت علیهم السلام رسیده است که کسی را که مدعی دیدن حضرت حجت علیه السلام شد تکذیب کنید؛ و به همین دو کلمه قناعت کرد و به آنچه میفرمود اشاره نکرد. 



راه وصال بستی، با بهتران نشستی


رو کن به هر که خواهی گل پشت و رو ندارد...




 "ضد اشتباه:Anti Error "



۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
حسین .م

قطره ای از عظمت امام حسن عسگری


شیخ مفید و عده ی دیگر از علما روایت کرده اند:در زمانی که صالح بن وصیف، امام حسن عسگری(علیه السلام)را حبس کرده بود،بنی العباس(لعنة اللّه علیهم)بر او داخل شدند و به او گفتند:بر او تنگ بگیر و راحتی به او مده.


صالح گفت:چه کنم با او؟ او را سپرده ام به دست دو نفر که بدترین افرادی هستند که تا به حال پیدا کرده ام،یکی اسمش علی بن یارمش است و دیگری اقتامش.


ولی بسیار متعجبم که آن دو اهل نماز و روزه گشته اند و به مقامی عظیم رسیده اند!!![تا چشم دشمنان اهل بیت در بیاد]بعد از آن دستور داد آن دو نفر را بیاورند و بعد از مدتی آن دو نفر حاضر شدند.رو به آن دو کرد و در حالی که خشمگین بود فریاد زد:وای بر شما،چه رابطه ای با این شخص دارید؟


گفتند چه بگوئیم در حق مردی که روزها روزه می گیرد و شبها تا صبح مشغول عبادت است،با کسی حرف نمیزند و فقط به عبادت مشغول است،هر وقت به ما نگاهی می اندازد بدن ما می لرزد و چنان حالتی به ما دست می دهد که دیگر مالک نفس خود نیستیم و جلوی خودمان را نمی توانیم بگیریم.[اینجاست که باید گفت:آقاجان،ای که یک گوشه چشمت غم دنیا ببرد/حیف باشد که تو باشیو مرا غم ببرد]


بنی العباس تا چنین شنیدند در کمال ذلت و خواری و به بدترین حال از آن مجلس بیرون شدند.1


1.الارشاد،ج1،ص334

روضة الواعظین،ص248

بحارالانوار،ج50،ص308

و...


یا ایها العزیز مَسَّنا و اهلنا الضر و جِئنا ببضاعة مُزجاة فاَوفِ لَنَا الکَیل و تَصَدَّق علینا ؛ ان اللّه یَجزِی المتصدّقین.



آقا، اگر خارم کنار گل نشستم...


 


 "ضد اشتباه:Anti Error "


۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
حسین .م

کم آوردم...

یکی میگفت درسته عاشق حسینم، ولی دیگه خسته شدم، تا کی دربدری؟

یکی میگفت درسته عاشق زهرا و زینبم، ولی دیگه نمیتونم محجبه باشم، تا کی تحمل تمسخر؟

یکی میگفت درسته عاشق مهدیم، ولی دیگه به تنگ اومدم، تا کی صبر بر مشکلات؟


و من اون وسط، فقط بیت شعری رو زمزمه میکردم:




هر که در عشق سر از قله برارد هنر است




همه تا دامنه ی کوه تحمل دارند...





 "ضد اشتباه:Anti Error "



۱ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰
حسین .م

شبهه

٪٪ دخترای ایزدی کنیز میشن؟

به جهنم !

سن فحشا دختران از سر فقر تو کشورم رسیده به۱۳.

------

پولی که به ایران رواست ،

 به لبنان حرامه 

به غزه حرامه

به سوریه حرامه

پولی که به بیمارستان رواست ، 

به ساخت ضریح حرامه ، 

پول نفتی که بچه یتیم رواست ،

به آغا زاده حرامه ،

خیری که به نون خشکی ۱۳ ساله رواست ،

به بچه آخوند پورشه سوار حرامه....

.....

........

.............]  شیر مادر حلالش،هرکی که این پست کپی  کنه و پخش کنه

..........


اما جواب:

ایزدی ها اولا زرتشتی نیستند دینشون یه جور شیطان پرستیه البته به اسم شیطان نیست به اسم طاووسیه که ادم رو از بهشت بیرون کرد ثانیا به ایران و شیعه چه ربطی داره؟

سن فحشا رو گفتید سیزده، اولا سند، ثانیا دلیل اصلیش تهاجم فرهنگی، فیلم ها و سایت های مبتذل،ماهواره و...  است، فقر در رده های بعدی جا میگیره

کسی که میگه به لبنان و سوریه و... کمک نکنیم از سیاست هیچی نمیدونه. ما مجبوریم جنگ رو به بیرون از مرزهامون منتقل کنیم مثلا اگه به سوریه و عراق کمک نمیکردیم الان باید دم مرزهامون با داعش میجنگیدیم، فکر میکنید چرا اسراییل داره به گروههای تکفیری کمک مالی و تسلیحاتی میکنه حتی زخمی های اونها رو در بیمارستان های خودش درمان میکنه؟

باید یک گروه وحشی رو به جون مسلمانها بندازه تا اونها مرزهاشو تهدید نکنند

هزینه ساخت ضریح رو خود مردم از روی ارادتی که به اهل بیت داشتند دادند نه دولت، چرا نمیگید پولهای میلیاردی که به ساخت بیمارستان رواست چرا خرج فوتبال میشه؟ یکم سفرهای دبی و آنتالیاتونو کمتر برید، یکم دست از اسراف بردارید بجاش به بچه یتیم کمک کنید.

بچه آخوند پورشه سوار؟! اگه منظورتون بعضی اقازاده هاست لطفا بفرمایید چندتا بچه اخوند این شکلیند؟ شما برید زندگی اکثر طلاب رو نگاه کنید، بسیاری از اونها دارند به سختی زندگی میکنند

در هر قشری آدم فاسد پیدا میشه، مثلا اگه نانوایی محله شما نون بی کیفیت به مردم بده شما میگید همه نانواها مال مردم خورند؟ این چه شیوه استدلاله؟ یکم انصاف بد نیست



۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
حسین .م

دل باید پاک باشه!


- این حرفا چیه هی میگید فلان کار حرامه فلان کار واجبه

 « دل باید پاک باشه»

- باشه این کار گناهه ولی نشنیدی میگن «می بخور منبر بسوزان مردم آزاری نکن» مردم آزاری نمیکنم، گناهای دیگه رو خدا ازش میگذره

- «عبادت بجز خدمت خلق نیست» بقیشو خدا میبخشه

- و...

در نخستین قرن ظهور اسلام گروهی به نام «مرجئه» به وجود آمدند و معتقد شدند وجود ایمان برای سعادت ابدی کافیست و انجام دادن گناه و معصیت، ضرری به سعادت مومن نمیزند!

با مراجعه اجمالی به آیات قرآن بطلان این عقیده معلوم میشود

وَمَن یَعْمَلْ مِنَ الصَّالِحَاتَ مِن ذَکَرٍ أَوْ أُنثَى وَهُوَ مُؤْمِنٌ فَأُوْلَئِکَ یَدْخُلُونَ الْجَنَّةَ...(نساء، 124)

و هر مرد و زنی که از کارهای شایسته انجام دهد در حالی که مومن باشد، چنین کسانی وارد بهشت خواهند شد.

اما رابطه ایمان با عمل صالح چیست؟

ایمان مانند نور قابل شدت و ضعف میباشد کسانی ایمانشان مثل نور خورشید بسیار قویست و علاوه بر درخشش خود، باعث نورانی شدن بقیه هم میشوند و کسانی هم نور ایمانشان بسیار ضعیف شده و مثل نور ضعیف شمع است که با اندک وزش بادی ممکن است تا ابد خاموش شوند. 

کفر نیز شدت و ضعف دارد، انجام دادن کارهای نیک و پرهیز از گناهان ریشه کفر را ضعیف میکند و حتی ممکن است زمینه ایمان را فراهم سازد، مثل خیلی از افراد که با فهمیدن اسلام ناب، مسلمان میشوند.

در مورد شخص با ایمان عمل صالح و پرهیز از گناهان نور ایمان را شدت میبخشد: « الیه یصعد الکلم الطیب و العمل الصالح یرفعه»

(فاطر/10)

سخن (و اعتقاد) خوب به سوی خدا صعود میکند و عمل صالح، آنرا رفعت میبخشد.

و از آن طرف انجام گناهان نور ایمان را ضعیف میکند تا جایی که تاخیر در توبه و ارتکاب گناهان به ارتکاب گناهان بزرگتر و تکرار آنها می انجامد و سرانجام نور ایمان را در شخص خاموش میکند و تبدیل به کفر و نفاق میشود (نعوذ بالله)

ثُمَّ کَانَ عَاقِبَةَ الَّذِینَ أَسَاؤُوا السُّوأَى أَن کَذَّبُوا بِآیَاتِ اللَّهِ وَکَانُوا بِهَا یَسْتَهْزِئُون(روم/10)

آنگاه عاقبت کسانی که بدترین گناهان را مرتکب شدند این بود که آیات الهی را تکذیب کرده آنها را مورد استهزاء قرار میدادند.


و در آخر کسانی که با این ضرب المثل ها و اصطلاحات غلط گناهان خود را توجیه میکنند، حتما این ضرب المثل را هم شنیده اند که « از کوزه همان برون تراود که در اوست»

نمیشود از کوزه آب گندیده و لجن بیرون بیاید ولی بگوییم: درسته از اون لجن بیرون میاد ولی آب داخلش پاک و زلاله! یا بگوییم آب داخل کوزه باید پاک باشه گرچه ازش لجن بیرون بیاد!



 "ضد اشتباه:Anti Error "


۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
حسین .م

نام خلفا بر فرزندان امام علی علیه السلام

حضرت علی(ع) چند فرزند داشتند و با توجه به اختلاف بین امام علی و خلفا، دلیل نامگذاری فرزندان امام علی به نام خلفای پیش از خود چیست؟


در مورد تعداد فرزندان امام علی (ع) پاسخ دقیق و روشنی از متون تاریخی یافت نمی‌شود.


برخی مورخان مجموع فرزندان حضرت را بیست و هفت تن (دوازده پسر و پانزده دختر) برشمرده‌اند و برخی از این بیشتر تا به سی و شش فرزند (هفده پسر و نوزده دختر) افزایش داده‌اند. در مورد اسامی فرزندان تا سی و سه اسم ذکر کرده‌اند، لیکن نمی‌شود استفاده کرد که حتماً فرزندان حضرت به سی و سه تن رسیده است، چرا که عرب‌ها چند نوع اسم برای بچه‌های خود می‌گذاشتند. ممکن است دو یا سه اسم مربوط به یک فرد باشد یا کنیه و اسم یک نفر به عنوان دو نفر جدا حساب شده باشد.


فرزندان گرامى آن حضرت در ارشاد شیخ مفید 28 نفر آمده است. و آنان عبارتند از:


امام حسن مجتبى(ع) و امام حسین(ع) محسن، حضرت زینب و ام کلثوم، محمد بن الحنفیه، حضرت عباس و جعفر و عثمان و عبدالله و یحیى و محمد و عبیدالله و عمر الاطرف و رقیه و ام الحسن و رمله و نفیسه و زینب الصغرى و رقیه الصغرى و ام هانى و امامه و فاطمه و خدیجه و میمونه و ام الکرامه و جمانه و ام سلمه.(1)


در رابطه با نامگذاری برخی از فرزندان آن حضرت به نام خلفا باید عرض کنیم:


اولاً: اسامی خلفا در زمان حضرت علی(ع) از جمله اسامی متداولی بوده که در آن زمان استفاده می‌شده، بنابراین، نام یکی از خلفا توسط علی(ع) برای یکی از فرزندان دلیل بر تأیید آن خلیفه نمی‏‌شود.


ثانیاً، وجود تنفر از بعضی اسامی در اثر مرور زمان به وجود آمده است؛ به این معنی که در آن زمانی که از این اسامی استفاده می‏‌شد چنین تلقی وجود نداشت و کسی از این نوع اسامی نفرتی نداشت.


شکى نیست که شیعیان از یزید بن معاویه و اعمال زشت او تنفر شدیدى داشته و دارند؛ ولى در عین حال مى‌بینیم که در بین شیعیان و اصحاب ائمه (ع) کسانى بوده‌اند که نام شان یزید بوده است؛ مانند: یزید بن حاتم از اصحاب امام سجاد (ع)، یزید بن عبد الملک، یزید صائغ، یزید کناسى از اصحاب امام باقر (ع)؛ یزید الشعر، یزید بن خلیفة، یزید بن خلیل، یزید بن عمر بن طلحة، یزید بن فرقد، یزید مولى حکم از اصحاب امام صادق(ع).


حتى یکى از اصحاب امام صادق (ع)، نامش شمر بن یزید بوده است.(2)


آیا این نامگذاری‌ها مى‌تواند دلیل بر محبوبیت یزید بن معاویه نزد ائمّه و شیعیان آنان باشد؟


پیروان مکتب خلفا این نامگذاری‌ها را نشان دهنده محبت اهل بیت(ع) نسبت به خلفا می‌دانند، در حالی که اسناد معتبر تاریخی وجود چنین رابطه دوستانه‌ای را به شدت انکار می‌کنند.


مسلم بن حجاج نیشابوری در کتاب معروف خود «صحیح» نقل می‌کند: خلیفه دوم در حضور افرادی چون عثمان و عبدالرحمان بن عوف و ... خطاب به عباس عبدالمطلب و امیرمؤمنان علی(ع) می‌گوید: «ابوبکر از دنیا رفت و من جانشین پیامبر و ابوبکر هستم پس شما دو نفر مرا دروغ گو، گناهکار، حیله‌گر و خائن می‌دانید.»(3)


آنچه بیان شد تنها یک نمونه از روابط امیرمؤمنان علی(ع) با خلیفه دوم بود، البته نمونه‌های بیشتری وجود دارد که تدبر در آن ما را به این نتیجه می‌رساند که دلیل این نامگذاری‌ها چیز دیگری است و رابطه دوستانه‌ای بین امیرمؤمنان علی(ع) و خلیفه دوم وجود نداشته است.


اما فرزندان امام علی(ع) که هم‌نام خلفا بودند:


عمر بن علی


در نامگذاری فرزند امیرمؤمنان علی(ع) به نام «عمر» هیچ اختلافی بین مورخین دیده نمی‌شود و جای هیچ تردیدی نیست، اما سؤال اصلی اینجاست که واقعیت این نامگذاری چه بوده است.


مدارک معتبر تاریخی قضاوت در این موضوع را برای ما آسان می‌کند:


«ذهبی» مورخ مشهور اهل سنت می‌گوید: «عمر بن خطاب، عمر بن علی را به اسم خود نام نهاد.»(4)


 شاید سؤال شود که تغییر نام یک فرد چندان هم ساده نیست و چطور می‌توان پذیرفت که خلیفه دوم نام خود را بر فرزند امیرمؤمنان علی(ع) بگذارد و نام اصلی ایشان از خاطره‌ها پاک شود؟


باید گفت این کار عمر در موارد زیادی انجام شده  و چون که این کار توسط خلیفه انجام می‌شد که دارای جایگاه اجتماعی و اعتقادی نزد مردم بود، مورد اقبال قرار می‌گرفت.


ابوبکر بن علی


اولاً: اگر قرار بود که امیر مؤمنان (ع) نام فرزندش را ابوبکر بگذارد، از نام اصلى او (عبد الکعبه، عتیق، عبد الله و... با اختلافى که وجود دارد) انتخاب مى‌کرد نه از کنیه او؛


ثانیاً: ابوبکر کنیه فرزند علی (ع) بوده و انتخاب کنیه براى افراد در انحصار پدر فرزند نیست؛ بلکه خود شخص با توجه به وقایعى که در زندگی‌اش اتفاق مى‌افتاد کنیه‌اش را انتخاب مى‌کرد.


عثمان بن علی


اولاً اسناد و مدارک معتبر تاریخی دلیل این نامگذاری را برای ما بیان می‌کند و نشان می‌دهد هیچ رابطه‌ای میان نام خلیفه سوم (عثمان بن عَفّان) و نامگذاری فرزند امیرمؤمنان علی(ع) به نام «عثمان» وجود ندارد.


ابوالفرج اصفهانی از قول امیرمؤمنان علی (ع) نقل می‌کند: «همانا او را به اسم برادرم عثمان بن مظعون نامگذاری نمودم.»(5)


 


 پی‌نوشت­‌ها:


1. ارشاد، شیخ مفید، ترجمه و شرح سید هاشم رسولی محلاتی، دفتر نشر فرهنگ اسلامی، تهران، ج2، ص517.


2.  الأردبیلی الغروی، محمد بن علی (متوفای1101هـ)، جامع الرواة وإزاحة الاشتباهات عن الطرق والاسناد، ج 1 ص 402، ناشر: مکتبة المحمدی.


3. النیسابوری، مسلم بن الحجاج أبو الحسین القشیری (متوفای261هـ)، صحیح مسلم، ج 3، ص 1378، ح 1757، کِتَاب الْجِهَادِ وَالسِّیَرِ، بَاب حُکْمِ الْفَیْءِ، تحقیق: محمد فؤاد عبد الباقی، ناشر: دار إحیاء التراث العربی - بیروت.


4. الذهبی، شمس الدین محمد بن أحمد بن عثمان، (متوفای748هـ)، سیر أعلام النبلاء، ج 4، ص 134، تحقیق: شعیب الأرناؤوط، محمد نعیم العرقسوسی، ناشر: مؤسسة الرسالة - بیروت، الطبعة: التاسعة، 1413هـ.


 5. الاصفهانی، أبو الفرج علی بن الحسین (متوفای356)، مقاتل الطالبیین، ص89.



منبع: http://farsnews.com/13940420000314




 "ضد اشتباه:Anti Error "



۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
حسین .م